tirsdag den 14. april 2015

Min fobi


Der findes rigtige mange Fobier
Men de fleste har nok hørt om fobier med for mange mennesker, at være i for små rum eller at man har en fobi overfor edderkopper.
En fobi er en angst overfor noget.
Jeg lider selv af en fobi.
Jeg lider af altofobi, som er en fobi for højder.
Jeg er ikke bare lidt højdeskræk. Jeg er utrolig meget højdeskræk.

Her er nogen af de ting, som jeg ikke tør pga. min fobi:

At gå på en badebro
Gå på åbne trapper
Gå på trapper udenfor, hvor jeg kan se, hvor langt ned, der er
Gå på trapper, hvor det går lige op, altså ikke som i en opgang, men en trappe der bare er lang og går lige op eller ned
Gå på rulletrapper
Elevatorer med glas hele vejen rundt
Prøve karuseller
Stille mig mere end 2 trin op på en stige
Se på billeder af folk, der fx står i naturen og kigger ned af et bjerg eller en lang trappe
Se film hvor folk fx står udenpå en bygning (Fx når en mand kravler rundt ude på en bygning og kigger ned)

Jeg kan virkelig få det helt dårligt af at se på billeder af folk, der står og kigger ned af en skrænt eller et bjerg, hvor man virkelig kan fornemme hvor langt ned, der egentlig er.
Der føler jeg, at jeg bliver svimmel.

Engang gik jeg og Casper på en badebro, og pludselig fik jeg det så dårligt derude, at jeg ikke vidste, hvordan jeg skulle komme tilbage på land. Jeg prøvede alt muligt med, at Casper gik foran mig og bagved mig, at han holdte mig i hånden, og at han ikke holdte mig i hånden, at Casper blev stående helt stille og sådan. Det endte med, at Casper gik ind på land, og så kravlede jeg ind på land på alle fire. Jeg var så bange.
Hvad var det værste, der kunne ske?
Det var, at jeg faldt i vandet.
Det ville ikke være så slemt, fordi jeg ville ikke falde ned og brække noget.
Men jeg er generelt ikke glad for vand. Så jeg var stadigvæk bange for at falde ned i vandet.
Der var nogen sten i vandet. Tænk hvis jeg faldt og slog mig på dem, eller at jeg faldt ned, og min mobil blev ødelagt pga. jeg var faldet i vandet og sådan nogen tanker, kørte der i mit hoved.

Jeg er da også bange for edderkopper, men jeg har ikke en fobi for det, da jeg godt kan tåle at se en lille edderkop. Så der er jeg bange for edderkopper, men en fobi har jeg ikke.
Så jeg mener, at der er forskel på at være generelt bange for noget og så det at have en fobi.

Hvis I har en fobi for noget, så må I meget gerne fortælle lidt om det i en kommentar til dette indlæg, da jeg ikke mener, at man skal gå og være flov over, at man har en fobi(:

Kram Heidi(: 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar