torsdag den 3. juli 2014

Er den kommet tilbage?


Da jeg var omkring de 16 år, der begyndte jeg at få astma.
Det havde jeg i ca. 4 år, hvor jeg hver dag tog astma medicin fast hver aften + jeg havde en ekstra til, når jeg fik "anfald." Ikke fordi jeg synes, at den der ekstra en hjalp særlig meget.

Dengang glemte jeg nogen gange at se på min inhalator hvor meget medicin, der var tilbage i den, og det resulterede nogen gange, at den var tom, og det lagde jeg mærke til ved, at jeg fik svært ved at trække vejret.
Sådan vidste jeg, at jeg stadigvæk havde astma.
Den læge jeg var til havde dengang sagt, at jeg om et par år skulle prøve at holde en pause med min medicin for at se, om det var forsvundet.
Men det havde jeg ikke behov for, da jeg vidste, at jeg stadigvæk havde astma, da jeg et par gange havde glemt at tjekke min inhalator.

Men en gang da vi var oppe ved min mor, så havde jeg glemt at tage min medicin i lidt over en halv uge, og jeg havde ikke lagt mærke til det, før jeg kom hjem. Der valgte jeg at prøve at lade hver med at tage den for at se, om jeg havde brug for den.
Men det havde jeg ikke. Min astma var forsvundet.
Jeg oplevede ikke nogen problemer med at trække vejret.

Indtil for et par dage siden. Det er ca. 3 år siden, at jeg stoppede med mit medicin.
Men i forgårs da jeg sad i sofaen, der fik jeg svært ved at trække vejret, ligesom de gange hvor jeg har haft et "anfald."
I går kom der igen, da vi i går aftes sad og så fjernsyn.
Det var ret slemt i går.
I morges kom det også kort, da jeg var ude og gå tur med Fox, men der forsvandt det hurtigt igen.

Jeg tror, at min astma er vendt tilbage.
Så jeg burde egentlig have haft ringet til lægen i dag for at få en tid.
Men det må jeg gøre i morgen.
Heldigvis er mine "anfald" ikke så slemme, som nogen hvor de får det værre og værre uden deres medicin.
Mit plejer at gå væk igen efter noget tid.
Men jeg må ringe til lægen i morgen og få en tid hurtigt, så jeg kan tale med ham omkring det.

Det er øv, at den er kommet igen. Men det er der ikke noget at gøre ved:/

Kram Heidi(:

2 kommentarer:

  1. Jeg havde også astma som barn og det er voldsomt angstprovokerende! For en del år siden troede jeg, den var kommet igen, fordi jeg fik problemer med vejrtrækningen og følelsen af at have slim i luftvejene. Jeg fik en inhalator, men følte ikke det hjalp. Tiden gik og det blev værre og pludselig fik jeg problemer med at spise. Havde følelsen af en klump i halsen og spiste mere og mere flydende kost. Først dér fik jeg nølet mig til lægen og det viste sig at være GERD (en form for refluks). Jeg havde sår og ar på spiserøret. Jeg var ret overrasket, da jeg ikke havde følt nogen form for halsbrand eller lignende symptomer, men efter et halvt år på medicin aftog symptomerne. Jeg får stadig anfald, hvor syren kan skylle helt op i næsen og virkelig generer vejrtrækningen, men nu ved jeg, hvad det er. Så kære Heidi, hvis du får at vide, det ikke er astma - eller medicinen ikke synes at hjælpe - så få en øre-/næse-/halslæge til at tjekke dig. Jeg slap for gastoskopi og ubehagelig undersøgelser, da han meget let kunne se skaderne. :)

    Krydser fingre for, du snart får det bedre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har for et par måneder siden været ved næselægen, hvor jeg fik en kikkert helt op i næsen, så han kunne se ned i min hals, da jeg ofte følte, at jeg havde noget siddende i halsen, men der var ingenting at se, sagde lægen.
      Men min astma medicin har hjulpet lidt, så nu skal jeg bare se, om jeg skal højere op i dosis.
      Men hvor lyder det ikke rart:(
      Jeg følte ofte, at jeg havde en klump i halsen, men der var intet at se. Men jeg kunne godt spise og synke.
      Det var mest, når jeg sad og lå ned, at jeg følte, at der blev trykket ned på struben, og at der sad noget i halsen:/
      Og mange tak(:

      Slet