tirsdag den 13. maj 2014

Boganmeldelse: Ved vejen


Dette er en bog, jeg har læst i dansk som en bog, jeg skulle læse.
Selvom det er en gammel bog, og selvom det er igennem skolen, at jeg har læst den,
så vil jeg alligevel lave en anmeldelse på den, og samtidig sætte den ind under fanen " Bøger jeg har læst i år."

Den går under en lang novelle. En meget lang novelle vil jeg sige, da den er på 164 sider.
Men det også lige meget(:
Det er bogen Ved vejen af Herman Bang.
Den er skrevet i 1868, så der er nogen gamle ord i den.
Men det er ikke sådan, som når man læser et gammelt digt, hvor man ikke forstår halvdelen af ordene.


Billede er ikke lige det næste.

Bogen handler om en stationsby, hvor Katinka bor sammen med sin mand Bai.
Det er Katinka, man følger.
Man følger hendes hverdag i byen.
Den gang blev man gift, så man kunne blive forsørget.
Katinka bliver forelsket i en anden mand, og han bliver også i hende.
Den gang blev man ikke bare skilt, og det ved Katinka godt. 
Det handler om ulykkelig kærlighed. 

Det er ikke en bog, hvor der er den store handling i.
Men det synes jeg faktisk ikke gør noget.
Jeg synes, det var så spændende, når det handlede om det "forhold"
som de egentlig ikke rigtig havde.
Men de følelser der var imellem dem, som de egentlig ikke rigtig udtrykte overfor hinanden. 

Man hører også om de andre personer i byen.
Når de besøger Katinka.
Man hører om Katinkas veninde, der er forelsket i en osv.

Der er bare et eller andet, der fangede mig ved denne bog.
Selvom jeg ikke troede, at den ville være noget for mig.
Men da jeg først var kommet et par kapitler ind i den,
så havde jeg svært ved at slippe den.

Jeg vil give den 4 ud af 5 stjerner.
Og det gør jeg, de første kapitler kan det være lidt svært at finde rundt i, hvem der er hvem.
Og så er der noget med slutningen. Men det er, fordi jeg ville have, den skulle ende lykkeligt.
Det troede jeg også, at den ville, men det fandt jeg så ud af til sidst, at den ikke gjorde. 

Selvom der ikke sker det helt vilde i bogen, så synes jeg, den er rigtig god.
Hvis man er til den slags bøger, så kan jeg klart anbefale den(:

Kram Heidi(:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar